woensdag 18 juni 2014

mijn zomerjurkje

summer dress

Als het zomert, dan hijs ik mezelf liefst van al in een kleedje.
Dit patroontje (Burda 04/2013 #108) maakte ik vorig jaar voor de eerste keer maakte. Dat jurkje is nooit geblogd geraakt. Ik koos toen ook de verkeerde stof, waardoor het kleedje aan de borst wat stijf staat. Het kleedje vraagt echt soepelvallende stof.
summer dress

Dit stofje van Joel Dewberry is 'rayon'. Wikipedia leert mij dat dit kunstzijde / viscose is. Dat klinkt synthetisch, maar de stof voelt helemaal zo niet aan. Ze is vederlicht, valt keisoepel en is toch niet doorzichtig. Perfect materiaal voor kleedjes, bloesjes, ... . Welke Belgische stoffenwinkel verkoopt dergelijk materiaal?

In zijn eenvoudigste versie bestaat dit kleedje uit twee patroondelen en twee belegdelen. Het zit dan ook supervlug in mekaar. 
De plooitjes aan de halslijn geven het dat beetje extra. Het mouwtje is aangeknipt.
summer dress
summer dress

Het patroon voorziet ook zakken die in het voorpand ergens moeten komen. Dat leek mij te ingewikkeld en en te tijdrovend, dus verplaatste ik de zakken naar de zijnaden.
summer dress
summer dress

Dit is echt een toppatroontje. Een volgende stofje ligt al klaar.
summer dress

Geen opmerkingen:

Een reactie posten